Fizičko vaspitanje dece uz zanimljive rekvizite


Zanimljivo / субота, децембар 2nd, 2017

U dečjoj prirodi je kretanje i potreba za igrom pa je nesavesno i nemoguće ne omogućiti detetu predškolcu, ali i tek prohodalom mališanu, da zadovolji svoje potrebe za fizičkom aktivnošću – da se vere, skače, presavija, da baca i hvata i da se prevrće po podu. Bilo da smo roditelji ili vaspitači moramo pratiti dečji rast i razvoj.

Doktori su odavno napravili zakonitosti rasta deteta u kom je jasno naznačeno da posle naglog rasta u prvoj godini, godišnji rast u visini pada sve do 6. godine. Od 6. do 12. godine rast je pribiližno jednak i iznosi otprilike 5 cm godišnje. U udžbenicima pedagogije postoje tabele telesne visine u kojoj je jasno naznačeno da u prvoj fazi – od rođenja do treće godine sledi usporena faza rasta, od 4. do 12. godine faza ubrzanog rasta (pubertet), a onda sledi faza usporenog rasta od 14. godine do 17. (devojčice) ili do 19. godine (dečaci).

Veoma je bitno pratiti sve one funkcionalne sposobnosti, fiziološke vrednosti i psihološke karakteristike jer predškolsko dete ima intenzivan psihički razvoj, ali je neverovatno važan, to novija istraživanja potvrđuju – motorički razvoj deteta.

Testovi motorike

Spomenimo da su se kod nas u Srbiji desetine pedagoga i nastavnika fizičkog vaspitanja bavili istraživanjem motoričkog sistema male dece. Ta istraživanja su podeljena u desetak testova u kojem su se ispitivale sledeće fizičke aktivnosti predškolske dece: trčanje na 15 m, trčanje s promenom smera, prenošenje čaše pune vode, bacanje loptice u dalj, prelaženje preko lestvi, preskok preko 50 cm, hodanje po gredi napred-nazad, bacanje loptice na cilj.

U sledećem tekstu slede zaključci ovih merenja i testova koji se odnose na ulogu sprava i rekvizita u razvoju motoričkog sistema deteta predškolskog uzrasta.

Sprave i rekviziti kao neophodna pomoćna sredstva fizičkog vaspitanja svakog deteta

Sprave i rekviziti imaju značajno mesto u proceni fizičkog razvoja i motoričkih sposobnosti kod dece. Vežbe i igre na rekvizitima za decu predškolskog uzrasta tesno su povezani sa integralnim razvojem deteta.

Koje su to prednosti, koje dobre stvari malo dete nesvesno nauči i dobija igrajući se na penjalici, toboganu ili ljuljašci?

Evo liste:

  • pozitivan uticaj na opšti razvoj organizma, što će reći: dete raste u zdravo, fizički spremno i skladno razvijeno biće,
  • vežbanjem na spravama predupređuju se posledice smanjene i nedovoljne fizike aktivnosti,
  • dete se upoznaje sa sopstvenim telom, izgledom i snagom, unapređuje ishranu
  • održava se u dobrom stanju aparat za kretanje: ligamenti, zglobovi, mišići,
  • razvijaju se fizičke sposobnosti: koordinacija snage, gipkost, preciznost, ravnoteža,
  • razvijaju se sve mišićne grupe (trup, trbuh, kičma, noge, rameni pojas, ruke, šake, prsti…)
  • dete je sposobno da rukuje predmetima tj. kontroliše sopstvenu snagu (hvata, zaustavlja, pokreće ili gura i kotrlja određene rekvizite). Lista važnih korisnih prednosti je veoma duga, ovde nije kraj.

Osobine sprava i rekvizita

Naravno, sprave i rekviziti, njihova boja, dizajn, materijal od koga su napravljene povećavaju motivaciju kod dece. Bitno je pre svega da sprave budu sigurne konstrukcije, bez oštrih ivica, ne suviše teški, da se dete u kontaktu sa materijalom neće povrediti, da sprave ne skupljaju prljavštinu i prašinu, da se laku peru, da ne sadrže otrovne materijale. Estetski izgled jeste važan – dete uči da doživi osećaj lepog.

Njihovim pipanjem, dohvatanjem, gledanjem dete opaža i doživljava nove pojmove: težina, veličina, oblik, prostorne relacije, razvija vizuelnu percepciju i zglobno-mišićnu osetljivost.

Sprave zahtevaju angažovanje pamćenja, mišljenja, koncentracije, vizuelnog efekta. Kod dece izazivaju radost, pobuđuju kreativnost, maštu i radost. I na kraju, njihova primena mora da je prilagođena uzrastu deteta.

Izaberite pravi rekvizit za vaše dete

Strunjača je neophodna pomoćna stvar u radu sa decom, danas postoji zaista bezbroj oblika strunjača: strunjača cilindar, strunjača tunel, ona oblika staze, točka, tobogana, strunjača stepenice… Pored njene osnovne funkcije koja se odnosi na bezbedno vežbanje, po njoj dete i puzi, kotrlja se, provlači se, na nju se penje, kotrlja, po njoj skakuće…

Strunjače su možda najbolji izbor za sasvim malu decu (mislimo na ono vreme kad deca uče da hodaju – od prve do druge godine), ali i za one malo starije.

Strunjača „Prvi korak“

Kad dete savlada sve pokrete da bi umelo samostalno da stoji i kad uvežba mišićne grupe i počne samostalno da ustaje, da se uspravi, da iz klečećeg stava pređe u stojeći, idelana je prilika da proba sprava tipa „Prvi korak“.

Sprava daje mogućnost detetu da se pridrži kad god mu zatreba podrška, nema straha da će se udariti, lestvice su podešene tako da se u svakom trenutku može pridržati, čučnuti ili sesti. Ljuljaška je glavna tema, ali ako se dete zasiti ljuljanja, jednostavno se ljuljaška podigne na vrh metalne konstrukcije i dete sa igračkama nastavlja igru na strunjači. Karike koje su prikačene na konstrukciji sprave su idealne za vežbanje mišića ruku, dete uz zabavu jača mišiće ruku: isteže nadlaktice i podlaktice i uči da hvata i drži ručke koje se njišu.

„Piramida“. Kombinovana sprava za predškolce

Sportska sprava „Piramida“ je savršen rekvizit za dvorište, namenjena je deci ne samo predškolskog uzrasta, već i onoj starijoj i ima višestruku namenu: ponekad je ljuljaška, ponekad penjalica, sadrži karike za vežbanje rukohvata, podizanja sopstvene težine, ali je i ležaljka za odmor posle malog treninga.

Ispod ljuljaške je slobodan deo koji po mogućnosti može igrati ulogu malog poligona za igru pogodan za kadicu sa peskom ili za provlačenje, puzanje, istezanje. Ako nemate dvorište, naravno da vaše dete može bez problema da se igra na ovoj spravi i u sobi, budite kreativni, u taj deo ispod ljuljaške postavite sunđer, strunjaču ili jastuke i igra je zagarantovano uspela!

Vaspitna uloga rekvizita za vežbanje

Mogućnost kombinovanja ne samo pokreta (koji su kod ove dve sprave raznovrsni!) već i organizacije kretanja, orijentacije u prostoru, snalaženja, čak i učenja raznih termina (šta znače reči bočno, kroz, unazad, lestve, strunjača, zakorak itd.)

I još nešto, deca uče i oponašaju kretanje nekih životinja pa tako igra na „Piramidi“ ili na „Prvom koraku“ nije sam igra, to je i vaspitno-obrazovni proces u kom se sasvim prirodno, proizvoljno i lako uz zabavu dete sprema za školske zadatke, za predmet fizičkog vaspitanja i sport kao sastavni deo njegovog života.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *